Legenda

Legenda – mai multe detalii despre semnele si simbolurile folosite

  • HORN, CULOAR = 2 pereti opusi, sau chiar paraleli (fata-n fata), intre care urmarim o trasa de ascensiune
  • DIEDRU = 2 pereti in plane diferite, avand spre interior o linie de intersectie –o linie comuna -, pe care cautam o trasa de ascensiune
  • VÂLCEL, SCOC = o zona de scurgere/cadere a reliefului, uneori la capatul unei palnii, reprezentand de regula trase descendente
  • CREASTĂ = linie de relief, mai mult sau mai putin inclinata, care separa in mod proeminent doi pereti, doua fete, doua planuri
  • VÂRF, ȚANC “ = proeminenta ascutita – pe parcurs sau pe finalul traseului – aflata izolat sau inclusa de exemplu intr-o creasta
  • PRAG, BRÂNĂ = proeminenta, orizontala sau oblica, care intrerupe verticalitatea peretelui; pragurile sunt mai inguste (incepand cu 1-2 degete latime), iar branele sunt mai largi (pana la nivel de bivuac); de asemene aceste formatiuni pot fi in plan perpendicular pe planul peretelui, sau pot fi cazute/inclinate; de asemenea, acestea pot fi curate sau cu vegetatie.
  • FAȚĂ = zona de stanca compacta si relativ plana, fara proeminente puternice (putand insa include mici praguri, mici alveole, etc)
  • FISURĂ = crapaturi evidente in stanca (verticale, orizontale, oblice), putand aparea de exemplu pe fete sau pe linia diedrelor, si pe care cautam o trasa de ascensiune (in mod natural sau cu mijloace artificiale – pitoane, nuci, etc)
  • NIȘĂ, ALVEOLĂ = concavitate (inchisa de jur imprejur), aflata de regula pe o fata (verticala, surplombata sau chiar tavan); multe nise contin clepsidre naturale (stalpi de piatra, din tavanul in podeaua nisei) ce pot fi puncte naturale de asigurare
  • TAVAN = zona ce iese compact din perete, orizontal sau aproape orizontal, barand trasa de ascensiune
  • SURPLOMBA = zona inclinata negativ (iesind din verticalitatea peretelui, spre exterior) si generand dificultati suplimentare in trasa de ascensiune (evident, o surplomba cu o inclinatie aproape de orizontala, se tranforma in tavan)
  • ZONA FRIABILA = zona de stanca cu multe crapaturi si cu bucati ce se desprind usor la tractiune (sau la fixarea asigurarilor)
  • GROHOTIS = zone aflate de regula la baza culoarelor (dar si sub fetele friabile), fiind constituite din aglomerari de pietre instabile (de diferite dimensiuni)
  • COPACI, ARBORET = copaci izolati sau din padure (posibile puncte de asigurare)
  • VEGETAȚIE = iarba, tufisuri (zone posibil instabile sau neplacut de strabatut)
  • LAC (luciu de apa)
  • IZVOR (sursa de apa, de regula potabila)
  • GROTĂ, PEȘTERĂ – aflate de regula la baza peretelui, dar, uneori chiar si in plin perete
  • RUINE ISTORICE –puncte de reper/orientare
  • REGRUPĂRI = loc de oprire in timpul ascensiunii (pentru manevre tehnice si transfer de materiale)
  • REGRUPĂRI IN RAPEL FRACȚIONAT = loc de oprire in timpul coborarii in rapel (rapele mai lungi decat lungimea corzii)
  • REGRUPĂRI ALE TRASEELOR VECINE = regrupari foarte apropiate dar care nu apartin de traseul descries
  • REGRUPARE COMODĂ
  • REGRUPARE INCOMODĂ
  • REGRUPARE DIFICILĂ
  • REGRUPARE STRĂINĂ (dintr-un traseu apropiat, dar nu din traseul descris)
  • POSIBILITĂȚI DE RETRAGERE DIN TRASEU (de regula, la terminarea traseului)
  • DIRECȚII DE ORIENTARE (cu referire mai ales, la alte trasee din vecinatate)
  • PUNCTE DE INCERTITUDINE
  • PUNCTE DE AVERTIZARE (posibila deviere, etc)
  • LUNGIMI DE COARDĂ (distanta intre 2 regrupari succesive), sau, pentru traseele de escalada, inaltimea peretelui amenajat (cu traseu)
  • GRADEA DE DIFICULTATE LA LIBER (rotpunkt/escalada)
  • ASCENSIUNE ARTIFICIALĂ (folosind pentru inaintare punctele de asigurare existente pe traseul amenajat –pitoane, gujoane, etc.

 

Lasă un răspuns